L’Ajuntament ha actualitzat el Pla local de seguretat viària 2016-2019, una iniciativa subvencionada pel Servei Català de Trànsit de la Generalitat de Catalunya que té el seu origen en la necessitat de plantejar mesures per tal de reduir el nombre d’accidents.
A partir de les dades facilitades per la Policia Local, l’enginyeria INTRA, encarregada d’elaborar el Pla, ha redactat un document que ofereix un informe d’avaluació del Pla aprovat per al període 2010-2013 així com també una actualització amb l’objectiu fonamental de mantenir baixa la sinistralitat en zona urbana.
Conclusions de l’avaluació
Segons consta a l’avaluació del pla, la taxa d’accidents per 1.000 habitants sempre va ser inferior a la mitjana catalana i als municipis de 20.000 a 50.000 habitants. De fet, durant el període de vigència del pla (2010-2013), l’accidentalitat va disminuir fins arribar només a 14 accidents l’any 2012. A més, s’ha reduït notablement l’accidentalitat en trams i punts de concentració d’accidents tractats al pla, seguint la tendència decreixent a tot el municipi.
Així mateix, l’accidentalitat amb víctimes entre els anys 2007 i 2013 es va reduir en un 60%, una xifra que compleix amb escreix els objectius que estaven fixats en l’assoliment d’una reducció del 20%. Posteriorment, l’any 2014, la tendència a l’accidentalitat i de víctimes va augmentar, però es van seguir complint els objectius marcats.
En el període 2006 – 2014, es van registrar tres víctimes mortals, dues l’any 2008 i una altra el 2011. Pel que fa a les víctimes greus i lleus hi ha una tendència a la disminució.
Si s’analitza el nombre de morts i ferits greus causats per sinistres sobre 1.000 habitants s’observa que el període 2008-2010 i l’any 2014, la taxa al municipi és superior a la mitjana catalana i dels municipis entre 20.000 i 50.000 habitants, però en canvi, en el període 2011-2013 aquest índex és molt inferior a la resta de municipis catalans i de semblant població.
Els accidents més freqüents entre el 2012 i el 2014 són els atropellaments (28,4%) i les col·lisions frontolaterals (26,0% del total de sinistres). L’any 2012 es van registrar 8 atropellaments, però l’any 2014 només 4. El 95% de les víctimes en atropellament entre aquests anys van ser víctimes lleus, mentre que el 5% restant són víctimes greus. Aquest fet constata que a diferència de la majoria de municipis catalans, la lesivitat dels atropellaments a Castellar del Vallès no és superior que a la resta d’accidents.
Segons explica el tinent d’alcalde i regidor de Seguretat Ciutadana, Pepe Leiva, “és important mantenir i incrementar les polítiques municipals de seguretat viària per aconseguir l’objectiu de zero morts i mantenir baix el nombre de víctimes greus i lleus”.
Respecte les mesures físiques i de gestió proposades pel Pla, Leiva en valora positivament l’estat d’implantació “tot i que s’ha de seguir treballant per completar la pacificació de la xarxa viària i augmentar la xarxa de carrers per a vianants”.El regidor també destaca la posada en marxa dels camins escolars a les escoles Emili Carles-Tolrà, Sant Esteve, El Sol i La Lluna i Bonavista i assenyala que “caldrà ampliar aquesta proposta a la resta de centres escolars del municipi”.
En relació amb les campanyes preventives i activitats d’educació viària, l’avaluació del pla assenyala que s’han complert els objectius fixats. Entre d’altres, es destaca que el municipi disposa d’un Pla que inclou controls continus d’alcoholèmia, velocitat, telèfon mòbil i ús del casc i sistemes de retenció. A més, durant el 2014, la Policia Local s’ha adherit a totes les campanyes coordinades pel Servei Català de Trànsit.
També es remarca que s’ha mantingut l’activitat d’educació de mobilitat segura als centres escolars i que en l’àmbit de la seguretat viària els agents reben formació contínua.
Actualització del Pla
El nou Pla de Seguretat Viària s’implantarà durant el període 2016 – 2019 i manté, segons Leiva, “una política activa en termes de seguretat viària urbana que ens ha de permetre mantenir baixos els índexs d’accidentalitat i el nivell de risc”.
El Pla municipal incorpora l’objectiu d’assentar Castellar com un municipi amb una accidentalitat menor a la mitjana catalana pel que fa a accidents per habitants. En aquest sentit, es planteja assolir una taxa de 0,6 accidents per cada 1.000 habitants, fet que suposaria consolidar el baix nivell de sinistralitat dels últims anys.
El document també recull propostes d’actuació en punts i trams de concentració d’accidents, concretament a la carretera B-124 entre el carrers del Pont i de Doctor Pujol, al carrer d’Osona entre el carrers de la Conca de Barberà i del Solsonès, i a la cruïlla entre la carretera de Sentmenat i la ronda de Tramuntana.
A més, també es despleguen mesures estratègiques per la seguretat viària urbana agrupades en quatre blocs d’actuació: mesures físiques per aplicar criteris de seguretat en el disseny viari urbà; mesures de gestió de la problemàtica d’accidentalitat; mesures orientades a la millora de controls preventius de la sinistralitat; i finalment, mesures d’educació per incidir en el comportament de la ciutadania.
Podeu consultar el document del Pla de seguretat viària a www.castellarvalles.cat