Un estudi destaca que el web de l'Ajuntament de Castellar és el tercer millor de Catalunya i el sisè de tot l'Estat
Dijous 3 de maig de 2007
L'informe, realitzat per la Fundació France Telecom España, ha analitzat 390 pàgines web dels ajuntaments que superen els 20.000 habitants Un estudi realitzat per la Fundación France Telecom España que analitza 390 portals web de consistoris que superen els 20.000 habitants ha escollit la pàgina web de l'Ajuntament de Castellar com la tercera millor de tot Catalunya, només superada per Barcelona i Lleida, i la sisena de tot l'Estat, per darrera de Barcelona, Gijón, Pamplona, Vitoria-Gasteiz i Lleida. El web de Castellar aconsegueix una puntuació de 70 punts sobre un total de 100. L'informe analitza i puntua diversos aspectes com la seguretat que ofereixen els portals als usuaris, la informació, la facilitat per a la navegació i el disseny, continguts, serveis i possibilitats de participació per a l'usuari. L'estudi dedica, dins de l'àmbit de serveis que ofereixen els web municipals, un esment especial a l'Ajuntament de Castellar pel fet de ser el municipi pioner en l'aplicació de l'e-TRAM, el mòdul de gestió municipal de sol·licituds i tràmits per Internet, integrat a la plataforma de l'Administració Oberta de Catalunya (AOC). Diu l'informe que a través del web de l'Ajuntament de Castellar "les gestions que es poden tramitar íntegrament són de caràcter econòmic, com la domiciliació bancària de tributs i taxes; de caràcter administratiu, com certificats de qualificació urbanística, d'antiguitat i legalitat de l'immoble, certificats d'empadronament, de convivència o d'alta i modificacions al padró municipal". L'informe també destaca que dins de la categoria d'altres transaccions hi ha la recollida gratuïta de mobles o electrodomèstics vells i es dóna informació d'altres tràmits que actualment es realitzen presencialment, per telèfon o fax. Quant als continguts, l'informe de France Telecom analitza si s'ofereix informació sobre les ordenances municipals (el 64% ho fan), ofertes d'ocupació públic (només un 35%) o tràmits econòmics on line (un 21,8%). El portal de l'Ajuntament de Castellar obté 37,50 punts (sobre 40) referent als serveis oferts, una classificació en la qual només el supera Gijón. A l'apartat de participació de l'usuari, es valora la possibilitat de realitzar suggeriments a través del web (una possibilitat que ofereixen el 61,5% dels ajuntaments) o la incorporació d'enquestes d'opinió, fòrums (13,6%), correus d'opinió (6,4%) o xats (4,9%). El web de l'Ajuntament de Castellar del Vallès obté 10 punts (sobre 20), que és similar a la que obtenen la major part de les pàgines analitzades. Després de puntuar i analitzar tot un seguit d'aspectes, l'estudi conclou que els ajuntaments compten amb portals menys avançats que els de les comunitats autonòmiques. "En general, es podria pensar que la població, i per tant el pressupost de l'Ajuntament, determina el grau de desenvolupament de l'administració electrònica" s'afirma a l'estudi tot i que destaca que "hi ha excepcions a aquesta norma com per exemple els casos de Castellar del Vallès, Catarroja, Antequera, Sant Feliu de Llobregat, Alaquás o Adeje, poblacions de menys de 50.000 habitants que es troben entre els 25 portals més complets de l'Estat". L'estudi conclou que, una vegada analitzats els 390 portals web dels ajuntaments, els de Barcelona, Gijón, Pamplona, Vitoria-Gasteiz, Lleida i Castellar del Vallès són els més desenvolupats, i només 38 dels 390 aconsegueixen l'aprovat. Nou portal municipal L'informe de la Fundación France Telecom España reconeix la feina que s'ha fet en els darrers anys en matèria d'administració electrònica. És un reconeixement que "ens esperona a continuar millorant el portal municipal, especialment en tots aquells aspectes relacionats amb l'accessibilitat i la usabilitat i també en l'oferta de nous continguts i serveis", ha destacat l'alcaldessa de Castellar del Vallès, Montse Gatell. Precisament s'està enllestint un projecte de redifinició del web que resoldrà tots aquests aspectes i oferirà noves prestacions. El nou web municipal, que estarà a punt a finals d'any, comptarà amb un nou catàleg complet de tots els serveis i tràmits municipals, ampliarà el nombre de tràmits que es poden fer on line i disposarà de minisites per àmbit de servei. També introduirà nous canals de comunicació amb la ciutadania com el servei de missatges per mòbil (SMS), facilitarà l'accés a continguts personalitzats (carpeta del ciutadà) i potenciarà els apartats multimèdia. El projecte de redifinició del portal preveu que el nou web municipal sigui multiidioma i que disposi d'eines de recerca avançada i d'una nova estructura que permeti a la ciutadania accedir fàcilment als continguts. "Estem en un moment que la ciutadania està canviant els seus hàbits de relació i comunicació amb l'administració i ens hem d'anar posant al dia perquè els cada vegada més els ciutadans exercim com a clients d'una empresa de serveis que és l'Ajuntament", ha explicat l'alcaldessa de Castellar.