La Comissió Municipal de Protecció Civil ha dut a terme aquesta setmana una trobada amb l’objectiu de fer balanç de les actuacions realitzades l’any 2024 i fer seguiment de les diferents actuacions en matèria de protecció civil amb vistes a aquest any.
La reunió d’aquest òrgan col·legiat va comptar amb l’assistència de l’alcaldessa, Yolanda Rivera, el regidor de Seguretat i Protecció Civil, Pepe Leiva, tècnics municipals de diversos àmbits i representants de la Policia Local, Bombers Voluntaris i Agrupació de Defensa Forestal (ADF).
Balanç d’actuacions de 2024
Els Bombers Voluntaris de Castellar del Vallès van realitzar un total de 303 serveis durant l’any 2024. D’entre les actuacions més destacades, cal assenyalar un repunt de serveis per inundacions a causa de la pluja, un increment dels incendis de contenidors de residus i un augment dels salvaments i rescats de muntanya. Un 69% de les intervencions van ser de primera sortida, mentre que el 31% restant van ser en col·laboració amb altres cossos d’emergència. En total, 249 serveis es van realitzar a Castellar del Vallès, i la resta en altres municipis, principalment de la comarca. Entre les tipologies d’actuacions més nombroses es troben els incendis urbans (74), els salvaments (61) i les assistències tècniques (56).
Pel que fa a l’ADF 113, va dur a terme 129 intervencions, dedicant-hi un total de 3.114 hores de voluntariat i 1.048 hores d’ús de vehicles. Entre les tasques desenvolupades, es van realitzar actuacions de vigilància forestal, manteniment del medi mitjançant la neteja de camins, retirada de vegetació acumulada i restes de materials combustibles, així com revisió i manteniment de punts d’aigua i hidrants. L’ADF també va participar en accions formatives, divulgatives i de sensibilització, com ara serveis comunitaris amb escoles i la col·laboració en esdeveniments locals.
Un punt destacat de l’any 2024 va ser la col·laboració tant dels Bombers Voluntaris com de l’ADF en les tasques d’emergència derivades de la catàstrofe de la DANA a València, oferint suport en les zones afectades.
Revisió dels protocols d’emergència i estat de la sequera
Durant la reunió, el CECOPAL (Centre de Coordinació Operativa Municipal) també va fer revisió dels protocols d’emergència redactats per a activitats concretes, així com dels Plans d’Autoprotecció d’àmbit autonòmic.
A més, es va analitzar l’actual estat de sequera al municipi. En aquest sentit, es va posar de manifest la reducció del consum d’aigua municipal a la meitat, gràcies a mesures com la reducció de reg, un control més acurat dels comptadors i la posada en marxa de punts de recàrrega d’aigua no potable per a diferents usos com càrrega de vehicles d’emergències i per a espai públic.
Finalment, la comissió va acordar la compra de material per fer front a possibles situacions d’emergència en el futur. A més, aquest 2025 també es farà una revisió de totes les basses d’aigua disponibles per a la campanya de prevenció i extinció d’incendis.