La ciutadania valora amb un 8,3 sobre 10 el grau de satisfacció de viure a Castellar del Vallès
El serveis sanitaris, els serveis educatius i la seguretat ciutadana són els tres aspectes més importants per a la ciutadania de Castellar, segons indica l’Índex de Satisfacció Municipal de Castellar del Vallès, una enquesta realitzada pel Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública, SL (GESOP) per encàrrec de l’Ajuntament.
La mostra, que es va prendre mitjançant un total de 401 entrevistes telefòniques entre els passats 14 i 18 de juny, indica que dos d’aquests temes, el serveis educatius i la seguretat ciutadana, es troben entre els millors valorats pel veïnat, amb un 7,8 i un 7,3 respectivament. En canvi, el serveis sanitaris reben una nota més discreta, que és un d’un 6,6.
Si es miren els resultats per sexe i franges d’edat s’observa que cada segment de la població posa èmfasi en alguns aspectes diferents. Les dones donen més importància als serveis sanitaris, els serveis educatius i el transport públic, mentre que els homes es decanten per la seguretat ciutadana, la convivència entre la gent i el trànsit.
D’altra banda, el transport públic, l’oferta d’oci i cultura, l’oferta esportiva i l’aparcament són els temes més assenyalats per tenir en compte per part del col·lectiu de 18 a 29 anys. Entre els 30 i els 44 anys i els 45 i els 59 anys, la seguretat ciutadana és el tema més important. També hi ha punts de coincidència entre la franja de 30 a 44 anys i la de 60 i més anys pel que fa a dues preocupacions: la neteja i el manteniment de parcs, places i espai públic. També cal destacar com a punt coincident de les franges de 45 a 59 anys i de 60 i més anys la importància que es dona els serveis a les persones.
Bona valoració dels serveis municipals
La ciutadania posa un 8,3 de nota mitjana a l’hora de valorar la satisfacció de viure a Castellar del Vallès. Aquest índex es troba per sobre del grau de satisfacció del conjunt de Catalunya (7,8) i dels municipis de 20.000 a 50.000 habitants (8,0). La valoració positiva és generalitzada entre tots els segments de la població castellarenca: destaquen per sobre de la mitjana les dones (que hi posen un 8,5) i les persones més grans (amb un 8,7). Cal destacar que un 46% de la població posa un excel·lent (un 9 o un 10) al grau de satisfacció de viure a Castellar, un 45% ho puntua amb un notable (7 o 8), un 7% hi posa un aprovat (un 5 o un 6) i tan sols un 2% valora el grau de satisfacció de viure a la vila per sota del 5.
Si ens fixem concretament en el nivell de satisfacció amb la gestió de l’Ajuntament, aquest arriba a una puntuació del 7, gairebé un punt per sobre de com ho valoren les persones residents en un municipis catalans de la mateixa dimensió i les del conjunt de Catalunya. Respecte la gestió de la COVID-19 que ha fet el consistori, la valoració dels castellarencs/ques és d’un 7,5, també per sobre de la mitjana.
Finalment, l’enquesta també inclou l’Índex de Satisfacció Municipal (ISMU), un indicador sintètic que resumeix la satisfacció declarada pels i les residents sobre un conjunt de 16 indicadors rellevants per a la vida de la localitat. L’ISMU de Castellar se situa en un 6,9, per sobre del dels municipis de la seva dimensió (6,7) i del total de Catalunya (6,6).
Entre els aspectes que generen més satisfacció entre els castellarencs i castellarenques són la convivència (8,1), els serveis educatius (7,8), els parcs, places i espais verds (7,6), l’oferta esportiva (7,3) i la seguretat ciutadana (7,3). Tots aquests indicadors es troben per sobre la valoració que es fa a les poblacions d’entre 20.000 i 50.000 habitants i al conjunt de Catalunya. En canvi els serveis sanitaris (6,6), el transport públic (6,5), el trànsit (6,1) i l’aparcament (5,0) són els únics aspectes que es valoren per sota.