L’alcalde, Ignasi Giménez, i el regidor comissionat de Pla Estratègic, Joan Creus, han assistit aquesta tarda a la presentació dels resultats del projecte pilot idCAT Mobile Connect en què han participat, en els últims sis mesos, els ajuntaments de Castellar del Vallès, Esparreguera i Manlleu. L’acte ha tingut lloc en el marc del Mobile World Congress que s’està celebrant aquesta setmana a Barcelona.
Els tres municipis s’han convertit en les primeres administracions públiques a Europa en utilitzar, en un entorn real, la solució Mobile Connect. Aquest és un servei que s’adreça a la ciutadania i que combina l’idCAT, el servei d’identificació públic de Catalunya, i el Mobile Connect, el mecanisme d’autenticació que estan impulsant les operadores de telecomunicacions a nivell mundial. Mobile Connect és més fàcil i segur que els mecanismes actuals d’autenticació d’usuari i contrasenya o basats en l’enviament de codis per SMS.
El projecte és impulsat per l’Administració Oberta de Catalunya (AOC), la Generalitat de Catalunya, la Fundació Mobile World Capital Barcelona, GSMA, i les operadores de telecomunicacions Vodafone, Telefónica i Orange. Precisament, l’alcalde ha agraït al Mobile World Capital i als promotors de l’idCAT Mobile Connect “la possibilitat de poder participar des de Castellar en un projecte tan innovador que permet facilitar la tramitació electrònica a la ciutadania”.
Segons Giménez, “les darreres dades indiquen que estem en el bon camí ja que, en el darrer semestre de 2017, les sol·licituds que va rebre l’Ajuntament de forma electrònica van arribar per primera vegada al 50%”. Tot i això, ha indicat que “encara hem de treballar i ho hem de fer aprofitant les sinèrgies entre administracions i empreses privades”.
L’alcalde també ha destacat que “la tramitació electrònica per part de la ciutadania s’ha més que duplicat en el darrer any”. Així, l’any 2017 es van dur a terme 2.249 tràmits electrònics, 1.330 més respecte l’any anterior. A més, el 59% d’aquestes tramitacions es van dur a terme amb certificat, multiplicant per sis les realitzades el 2016. Respecte al sistema d’identificació utilitzat, la ciutadania va fer servir l’any passat, en un 40% dels casos, l’idCAT mòbil o el mobile connect.
Giménez també ha dit que l’experiència pilot a Castellar del Mobile Connect “s’ha centrat en la informació als usuaris presencials del Servei d’Atenció Ciutadana”. I afegeix: “l’altra línia treballada ha estat fer formació i difusió als treballadors municipals per tal que aquests facilitin el canvi tecnològic de dins cap a fora”.
Funcionament de l’idCAT Mobile Connect
L’idCAT Mobile Connect té un funcionament innovador, mitjançat una APP que s’instal·la automàticament en la targeta SIM del telèfon mòbil quan el ciutadà es dona d’alta al servei, sense requerir cap acció per la seva part, i que gestiona el procés d’autenticació de forma segura i encriptada. Amb aquest sistema, el ciutadà es pot autenticar davant l’administració amb un únic clic, des de qualsevol lloc i en qualsevol moment.
Un dels grans avantatges d’aquest sistema és que permet fer gestions per Internet tant a serveis públics com a serveis privats, i es preveu que això farà incrementar el nombre de tràmits dels ciutadans amb l’administració pública.
La delegació municipal, que també ha comptat amb l’assistència del cap d’Organització i Sistemes de l’Ajuntament, Jaume Usall, també ha visitat l’expositor de l’empresa castellarenca Accent Systems, que es troba ubicat al pavelló red.es del Mobile World Congress.