El consistori s’estructura a partir de 12 regidories i un comissionat
L’equip de govern va presentar ahir dijous el nou cartipàs municipal pel qual es regirà l’Ajuntament els propers quatre anys. L’organigrama s’estructurarà a partir de 12 regidories, 11 menys que durant la legislatura 2011-2015, a més d’un comissionat de planificació estratègica que durà per títol “Projecte Castellar 20/20”. Junt amb la reducció del nombre de carteres, una de les principals novetats del mandat és la desaparició de les àrees compartimentades que agrupaven les diferents regidories i la creació de fins a set comitès sectorials de coordinació integrats per polítics i tècnics.
L’alcalde, Ignasi Giménez, que dimecres passat va signar el decret d’organització, ha explicat que el nou organigrama aposta per “la compactació de regidories, a fi i efecte d’aconseguir una organització més flexible on sigui possible optimitzar els recursos que tenim a l’abast”.
De la nova organització, destaca que Joan Creus assumirà la Regidoria de Comunicació i un comissionat que “ha de servir per actualitzar el model de municipi amb vistes als propers 10-15 anys”, explica Giménez.Així, i sota la denominació “Projecte Castellar 20/20” s’engegarà un procés de participació ciutadana per tal d’elaborar un pla estratègic que permeti “divisar els horitzons de futur de la vila”, afegeix l’alcalde.
Una altra novetat remarcable és la suma de les competències d’educació amb les de formació i ocupació. M. Antònia Puig encapçalarà una nova regidoria que pretén “generar noves sinèrgies amb la connexió d’aquests dos àmbits d’actuació”, segons afirma Giménez. La nova Regidoria d’Educació, Formació i Ocupació tindrà competències sobre el foment de les polítiques actives d’ocupació, la formació reglada i no reglada i la formació ocupacional, així com la formació que s’ofereix des de l’equipament d’El Mirador, entre d’altres.
També s’agruparan les competències de promoció econòmica i cultura, que fins ara es gestionaven per separat, a través de la Regidoria de Dinamització Econòmica i Cultural, que assumirà Anna Màrmol. Aquesta regidoria englobarà les atribucions d’indústria, finestreta única empresarial, llicències d’activitats, accions de dinamització comercial i de promoció de la vila, cultura i gestió d’equipaments culturals, entre d’altres.
En l’àmbit social, Glòria Massagué serà la delegada de la Regidoria de Salut, Serveis Socials i Habitatge. Aquesta darrera competència, la d’habitatge, que fins ara depenia d’Urbanisme, es vincula a Serveis Socials, ja que “a la vista del funcionament dels darrers anys hem vist que era convenient vincular aquests dos àmbits”, explica Giménez.
També en matèria social, Pepa Martínez passa a ser la responsable de la Regidoria de Programes Socials, que integrarà les competències d’igualtat, gent gran, solidaritat i cooperació.
Una altra de les novetat del nou cartipàs és la creació de la Regidoria de Govern Obert, que encapçalarà Dani Pérez. El regidor serà el responsable de tots els assumptes vinculats amb participació ciutadana, transparència, societat del coneixement, atenció ciutadana i organització. En aquest sentit, l’alcalde ha assenyalat la voluntat “ser pioners en matèria de transparència, que requerirà d’un nou impuls atesa la nova normativa legal”. Giménez també ha explicat que es recuperaran els “pressupostos participatius”.
D’altra banda, Óscar Lomas continuarà sent el referent de l’Ajuntament en tots els assumptes vinculats a règim intern. L’edil assumirà la Regidoria de Finances i Serveis Municipals, que a banda de les competències sobre la hisenda municipal o els recursos humans també prestarà atenció al seguiment de les concessions de serveis municipals (neteja viària i recollida d’escombraries, subministrament d’aigua, enllumenat...).
El regidor Pepe Leiva continua com a responsable de la regidoria que té al seu càrrec la Policia Local, i assumeix noves competències en matèria de Protecció Civil i de compliment de l’ordenança de civisme. Tot plegat, sota la denominació de Regidoria de Seguretat, Convivència i Civisme.
Finalment, en l’àmbit de territori, Pepe González serà el nou responsable de la Regidoria de Planificació, que inclou les competències d’urbanisme, mobilitat, transport i grans infraestructures. Segons l’alcalde, aquesta regidoria “tindrà el repte important de desplegar el Pla d’Ordenació Urbanística Municipal, una vegada s’hagi validat pels organismes superiors i s’hagin resolt totes les al·legacions presentades”.També ha explicat que “haurem de ser capaços de fer propostes davant la pròxima obertura de l’estació intermodal de tren a la plaça d’Espanya de Sabadell”.
Per la seva banda, Aleix Canalís assumirà la Regidoria de Manteniment, Sostenibilitat i Medi Natural. En aquest sentit, l’alcalde ha remarcat que un dels objectius importants estarà fixat en la despesa energètica. En aquest sentit, ha assenyalat “que haurem de ser capaços d’ampliar les accions d’estalvi energètic que s’han fet a l’Ajuntament als habitatges particulars i als comerços i empreses”.
Canalís també serà el responsable de la Regidoria d’Esports, que durant aquest mandat “haurà de definir el model d’ús per part de les entitats de tots els equipaments esportius”,ha explicat Giménez.
L’alcalde ha explicat que a principis de la tardor es presentarà el Pla d’Actuació Municipal que fixarà les directrius, objectius i actuacions del govern municipal durant aquest mandat.
Tinències d’alcaldia, comissions informatives i comitès de coordinació
El nou organigrama municipal també ha comportat canvis dins de les tinències d’alcaldia. Mentre que el president de la Junta de Govern Local continuarà sent l’alcalde, Ignasi Giménez, el primer tinent d’alcalde serà Joan Creus; el segon, Óscar Lomas; la tercera, M. Antònia Puig; la quarta, Anna Màrmol; el cinquè, Aleix Canalís; el sisè, Pepe González; i el setè, Pepe Leiva. A més, hi haurà quatre comissions de treball: la Comissió Social, la de Planificació; la de Finances; i la Comissió especial de Comptes.
Així mateix es crearan fins a set comitès de coordinació tècnico-política. N’hi haurà un de general, el comitè de govern, que haurà d’assistir l’equip de govern en el desenvolupament de les seves competències, i sis de sectorials: el comitè d’impuls de nous projectes de gestió; el de planificació de les activitats del municipi; el de coordinació de projectes i obres municipals; el d’impuls de les polítiques socials; el d’emergències socials; i el de seguiment de la implantació del govern obert.