El Ple va aprovar dimarts 24 de setembre, en sessió ordinària, la convocatòria de procediment per a la concessió del servei públic de recollida i transport de residus municipals, neteja viària, la gestió de la deixalleria i gestió de la recollida selectiva. La votació es va resoldre amb 19 vots a favor, dels regidors de PSC, CiU i PP, i els 2 vots en contra dels regidors de L’Altraveu.
Tal com ja es va avançar la setmana passada, el plec recull la mancomunació d’una part important dels serveis de recollida de residus, com és la recollida selectiva de deixalles, amb els municipis de Sant Llorenç Savall i Gallifa, un fet que representa “un pas endavant en la racionalització de la gestió dels serveis públics”, tal com va explicar el regidor de Medi Ambient, Aleix Canalís.
Així, els plecs, que es liciten de manera conjunta per un preu de sortida a l’import anual d’1.867.786,45 euros IVA exclòs, s’estructuren en tres lots: el primer correspon al servei de recollida i transport dels residus municipals (excepte les fraccions paper i cartró, vidre i envasos), el servei de gestió de la deixalleria municipal i el servei de neteja viària de Castellar, i és el que s’enduu un pressupost més alt (1.672.387,16 € IVA exclòs). En aquest lot, doncs, s’inclouen els serveis de recollida i transport a centre de tractament de les fraccions resta i orgànica, el manteniment de contenidors i les seves ubicacions, la recollida domiciliària i el transport a deixalleria de voluminosos i restes vegetals, la recollida de desbordament i objectes abandonats a la via pública, la recollida i el transport a deixalleria de paper i piles d’edificis municipals, la gestió de la deixalleria i la neteja viària.
El segon lot, amb un pressupost anual de 42.170,58 € IVA exclòs, fa referència al transport dels residus de les deixalleries a planta de tractament de Castellar del Vallès i Sant Llorenç Savall. En aquest cas, la distribució del cost per a cada municipi es fixarà anualment, a través d’un conveni entre els ajuntaments, en funció del número de viatges de l’any anterior i la distància a les plantes de tractament. Per a l’any 2014, Castellar assumirà el 83% del cost, mentre que Sant Llorenç Savall n’assumirà el 17%.
Finalment, el tercer lot, de 153.228,71 € anuals, té a veure amb el servei de recollida i transport de les fraccions paper i cartró, vidre i envasos de Castellar i Sant Llorenç, i de les fraccions paper i cartró i envasos de Gallifa. Cal assenyalar que la distribució de cost per a cada municipi es fixarà cada any, també amb un conveni entre els ajuntaments, en funció de les tones generades l’any anterior. L’any vinent, a Castellar li correspondrà assumir el 85% del cost, i a Sant Llorenç Savall el 15% restant.
Novetats en la recollida de residus
A nivell tècnic, les principals novetats que recull el plec són, d’una banda, relatives a la recollida de residus. Així, es procedirà a canviar els 730 contenidors de Castellar del sistema de recollida lateral (266 de la fracció resta, 232 de la fracció orgànica, 82 de vidre, 75 de paper i cartró i 75 d’envasos). També s’optarà per un sistema de recollida porta a porta de les restes vegetals, de manera que s’eliminaran les 13 àrees d’aportació que fins ara hi havia a les urbanitzacions.
A més, el plec inclou el manteniment preventiu i correctiu dels contenidors i n’estableix unes freqüències mínimes de neteja, el replantejament de les ubicacions dels contenidors de les urbanitzacions, i la implantació de tecnologia GPS als vehicles, per tal de saber si s’han complert els circuits de recollida.
Novetats en termes de neteja
Pel que fa a la neteja el plec apunta que s’haurà d’incloure al nou contracte la neteja dels escocells d’arbrat, amb un mínim de tres actuacions anuals, la neteja de marquesines i cartells (mínim una mensual), i la neteja i desinfecció quinzenal de sorrals de jocs infantils. La nova empresa concessionària també haurà de netejar els pipicans un mínim de tres cops a la setmana, a més de desinfectar-los setmanalment, netejar les zones industrials cada quinze dies, i oferir un servei mínim d’escombrat els diumenges.
Aquest nou conjunt de mesures portarà associada l’adquisició de nova maquinària, com són dos camions recol•lectors compactadors de 25 m3 i 15 m3, un camió de 3.500 kg i una escombradora sobre camió.
D’altra banda, cal destacar també el fet que les 23 persones que actualment formen part de la contracta que finalitza el seu contracte el proper 9 de novembre hauran de ser subrogades pel nou concessionari. A més, el plec de clàusules estableix que s’haurà de subcontractar un mínim del 7% dels serveis a entitats socials com centres especialitzats o similars que ocupin persones discapacitades o en risc d’exclusió social.