La reforma de l’administració local, la consolidació de la despesa social, la potenciació del manteniment de la vila i l’atracció de l’activitat econòmica són les quatre línies estratègiques del Pla d’Acció Municipal (PAM) 2012-2015 que l’equip de govern ha presentat aquest matí.
El PAM pretén ser un full de ruta que permeti endreçar l’Ajuntament des del punt de vista organitzatiu i possibiliti la implantació d’una nova cultura a l’administració local en el context de crisi global. En aquest sentit, s’apunta a la necessitat de renovar conceptes, passant del creixement al manteniment i de l’expansió a la contenció, establint prioritats i deixant de banda la cultura de la despesa per apostar per la cultura del cost.
Reforma de l’administració
La primera de les línies estratègiques fixades, la reforma de l’administració, s’entén a partir de tres objectius que es pretenen assolir durant els propers anys: d’una banda, la reducció de l’endeutament municipal, a partir del compliment del pla d’ajust aprovat per tal d’afrontar el pagament a proveïdors d’acord amb les condicions creditícies fixades pel Govern central. Això propiciarà que l’Ajuntament no demani cap nou crèdit durant els anys que queden de mandat, i financi qualsevol nova inversió amb estalvi corrent o aportacions externes.
El segon objectiu del Pla d’Acció en relació a la reforma de l’administració és l’assoliment de l’equilibri pressupostari, és a dir, l’aposta per una gestió econòmica adreçada al tancament positiu dels comptes municipals de cada exercici.
Finalment, l’equip de govern pretén millorar l’eficàcia dels serveis públics, amb actuacions com l’elaboració del catàleg actualitzat de serveis i la implantació d’un sistema d’anàlisi de costos per tal de conèixer la despesa que origina cada servei o activitat municipal i la ràtio de cobertura de cada cost. També es duran a terme actuacions d’e-administració, es revisaran els processos associats a cada servei per millorar-ne l’eficiència i s’implantarà un pla de formació dels treballadors per tal d’aconseguir que siguin més polivalents. Finalment, també es mantindran anualment els indicadors de transparència en la gestió municipal que es troben publicats al web municipal.
Consolidació de la despesa social
Pel que fa a la consolidació de la despesa social, els objectius de l’equip de govern per a aquesta legislatura passen per mantenir el percentatge pressupostari destinat a les Regidories d’educació, Serveis Socials i Formació i Ocupació. A més, també es continuaran aplicant criteris de fiscalitat progressiva, com l’ampliació de les bonificacions en les ordenances fiscals o el suport a nous tipus d’unitats familiars, com les monoparentals. Un altre dels objectius és l’aposta per la formació reglada on, entre d’altres, s’ha ampliat l’oferta de cicles formatius de grau mitjà i s’ha consolidat l’Escola d’Adults com a centre de formació permanent per a persones majors de 16 anys. L’equip de govern també ha mostrat en el PAM 2012-2015 la seva voluntat de consolidar El Mirador com a centre de coneixement i centre d’activitat cívica.
Manteniment de la vila
En relació al manteniment de la vila, el Pla d’Acció Municipal remarca que no es construiran nous equipaments municipals, després que en el passat mandat finalitzessin obres estratègiques com la plaça Major, la reforma del Complex Esportiu de Puigverd, l’Escola Bressol Municipal Colobrers o l’escola El Sol i la Lluna, entre d’altres.
En canvi, sí que es preveu l’execució d’un nou Pla d’Obres de Millora Urbana (POMU) que inclogui la renovació de voreres, asfalts i serveis bàsics a la via pública. Aquest pla es finançarà a partir de les subvencions que s’obtinguin del Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya (PUOSC) de la Generalitat, i de la Xarxa de Municipis de Qualitat de la Diputació de Barcelona.
En l’àmbit del medi ambient, l’Ajuntament impulsarà un pla d’estalvi energètic amb la voluntat de reduir els consums en equipaments i a la via pública. També es marquen com a objectius l’aposta per energies renovables i la millora de l’eficiència energètica de les instal·lacions municipals. A més, es preveu la participació d’Empreses de Serveis Energètics (Energy Services Companies-ESCO) que permetin promoure, elaborar i finançar noves inversions d’estalvi energètic.
Atracció de l’activitat econòmica
La darrera línia estratègica del PAM 2012-2015 és la que fa referència a l’atracció de l’activitat econòmica. En aquest apartat s’inclou com a element determinant la revisió del planejament urbanístic. El nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) ha de configurar les línies bàsiques de desenvolupament del municipi del futur, en un moment en què l’actual Pla General es troba pràcticament esgotat. A més ha de servir per ajustar-se al nou corpus legal i per donar resposta a les noves necessitats econòmiques i residencials del municipi.
L’equip de govern marca un segon objectiu que consisteix a facilitar els processos per iniciar activitats econòmiques. En aquest sentit, es preveu la creació de la finestreta única empresarial i la creació de la figura del gestor empresarial que actuï com a interlocutor de l’administració per a la resolució de tràmits i l’accés a la xarxa de recursos disponibles.
A més, i per tal d’incentivar l’activitat econòmica, l’equip de govern estendrà a tot el mandat l’exempció de la taxa d’activitats.
Finalment, també es remarca la importància de promoure el sòl industrial disponible a la vila. En l’actualitat, Castellar disposa d’un total de 141 hectàrees de sòl industrial disponible en diversos polígons. D’aquesta xifra, un 30% correspon a sòl lliure (solars buits) susceptible de posar a disposició per a noves activitats industrials.