Castellar dóna suport al projecte d'una escola per sord-muts al Camerun
Dimarts 20 de gener de 2004
L'Ajuntament de Castellar, a través de la Regidoria de la Solidaritat i Cooperació, col·labora amb l'aportació de 2.000 euros en el manteniment d'una escola de sord-muts a Eseka, al Camerun. Es tracta d'una iniciativa de l'ONG Codes-Cam. L'objectiu d'aquest projecte és mantenir una escola d'alumnes amb deficiències auditives. "Amb les subvencions atorgades ens fem càrrec dels sous dels mestres així com de les medicines i la manutenció dels alumnes en règim d'internat", ha explicat Natàlia Lagunas, logopeda, mestra i instigadora del projecte, juntament amb Gemma Roca. A banda de les ajudes aportades des de l'Ajuntament, el projecte també s'ha beneficiat de les activitats endegades des de l'Escola Emili Carles de Castellar del Vallès. Unes iniciatives que han ajudat a mantenir el pressupost de 3.000 euros anuals que són els que fan falta per assegurar el bon funcionament del projecte. El projecte va arrencar fa dos anys amb la visita a la zona per part de les educadores Natàlia Lagunas i Gemma Roca. La situació de precarietat i discriminació que viuen les persones amb qualsevol deficiència va motivar la planificació i viabilitat d'un projecte per crear una escola per a sord-muts, un col·lectiu amb un alt índex d'incidència dins la societat africana. "A l'Àfrica hi ha molts nens/es amb deficiències físiques degut a malalties com el paludisme i la malària, entre d'altres", ha apuntat Lagunas. Al primer any, la tasca dels voluntaris va ser la d'endegar cursos de formació per al professorat, en referència als tipus de sordesa existents, així com diferents mòduls d'aprenentatge d'anatomia sensorial i auditiva. A més, també es va fer lliurament de material per mesurar el grau de sordesa dels alumnes. Actualment l'escola d'Eseka aplega una vintena d'alumnes amb el seu professorat corresponent. Des que va començar a funcionar, ara fa dos anys, ha obtingut uns resultats molt positius. "La comunicació entre els alumnes ja és possible gràcies al llenguatge de signes que han après", ha manifestat Lagunas. Durant el mes de febrer, Castellar i altres municipis del Vallès, rebran la visita del director de l'escola d'Eseka. L'objectiu d'aquesta estada és formar-se i visitar diferents escoles de la província de Barcelona que donen cobertura a alumnes amb deficiències auditives. L'objectiu de Codes-Cam és aconseguir l'autofinançament de l'escola d'Eseka i possibilitar, a través del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament, l'ampliació de l'edifici per tal que tingui capacitat per acollir més alumnes.