Des de l’any 2007, un miler de ciutadans han obtingut el certificat digital mitjançant el clauer d’idCAT
L’Ajuntament de Castellar del Vallès ha adquirit recentment 500 clauers idCAT per tal de distribuir-los gratuïtament a través del Servei d’Atenció Ciutadana (SAC). Aquest dispositiu USB conté el programari instal·lat per operar amb diferents administracions públiques mitjançant el certificat digital, que assegura la integritat i la confidencialitat de les transaccions electròniques que s'envien per Internet.
Amb l'identificador digital idCAT es poden signar correus i documents electrònics i fer operacions amb ells amb la mateixa validesa que una signatura manuscrita. Així, els tràmits per aquestes vies poden tenir validesa oficial, cosa que sense l'idCAT no seria possible.
El dispositiu es pot utilitzar en qualsevol ordinador amb connexió USB. Quant a la seguretat, l'accés al certificat idCAT està protegit amb paraula de pas, com en el cas de les targetes de crèdit; és a dir, no es pot realitzar una signatura electrònica sense l'autorització de l'usuari, reduint així el perill davant la pèrdua del clauer. Els nous clauers idCAT també funcionen com a memòria USB típica, de 256 megues, per tal de transportar els fitxers que l'usuari vulgui.
Per obtenir el clauer amb el certificat digital, els ciutadans han de ser majors de 18 anys i s’han d’adreçar al SAC presentant el DNI.
L'Ajuntament de Castellar del Vallès és Entitat de Registre Col·laboradora de l'Agencia Catalana de Certificació. Segons una classificació d’aquest organisme, el municipi és una de les 30 Entitats de Registre idCAT que més certificats emet d’entre les 227 obertes en l’actualitat. En aquest sentit, un miler de ciutadans/es han obtingut des de l’any 2007 el certificat digital mitjançant el clauer d’IdCAT.
Útil per a la presentació telemàtica de la declaració de la renda
Les persones posseïdores de certificat digital poden realitzar la declaració de la renda des del web de l’Agència Tributària. Amb l’idCAT, l’usuari es pot descarregar les seves dades personals, fiscals i cadastrals de forma ràpida i segura. A continuació, pot revisar les dades i completar aquells elements que no s’emplenen automàticament, com poden ser les deduccions per compra d’habitatge habitual o plans de pensions. I finalment, pot enviar la declaració fent servir el certificat per identificar-se i signar-la.
En la majoria de casos, si es coneix el programa PADRE, només es triga uns minuts a fer la declaració i, si el resultat és a retornar, el pagament es rep en un termini molt més breu que aquells que fan la declaració pels canals tradicionals. El termini per sol·licitar un esborrany de la declaració i confirmar-lo va començar el 4 d'abril, i finalitza el 27 de juny (si és a ingressar) o el 30 de juny (si és a retornar). El termini per presentar la declaració comença el 3 de maig, i finalitza el 27 de juny (si és a ingressar) o el 30 de juny (si és a retornar).
A part d’aquest tràmit, els ciutadans amb idCAT poden realitzar-ne 11.310 més en les 849 administracions públiques que posen a disposició dels ciutadans tràmits telemàtics a través de les seves pàgines web. Es poden consultar tots a www.catcert.cat/usos.
En el cas del web municipal www.castellarvalles.cat, el ciutadà amb idCAT pot dur a terme sol·licituds i tràmits per Internet a través de l’e-TRAM, la plataforma de l'Administració Oberta de Catalunya (AOC). Així, es poden iniciar, formalitzar i consultar l’estat de diverses gestions i tràmits municipals, com per exemple presentar una instància genèrica.
El certificat digital també serà útil per a la consulta de la carpeta ciutadana, un servei en línia que es posarà en marxa en els propers dies. Des d’aquest espai, i prèvia identificació, el ciutadà podrà accedir a la informació personal del registre municipal, el padró d’habitants, el cens d’animals o el cens electoral, entre d’altres.