L’Ajuntament de Castellar invertirà aquest 2010 un total de 800.000 euros en actuacions de millora de l’accessibilitat i la mobilitat al municipi, finançades en part a través del Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya (PUOSC). Els treballs es divideixen en quatre paquets d’actuacions, que passen per l’adaptació amb guals dels principals carrers de la vila, l’habilitació de “Zones 30” a diversos carrers de l’Eixample Vell, la construcció de tres noves rotondes a la ronda de Tolosa, la renovació de voreres a diversos carrers i la millora de les entrades a les urbanitzacions de l’Aires-sol D-El Balcó i Can Font-Ca n’Avellaneda.
L’eliminació de les barreres arquitectòniques a la via pública, una prioritat
La millora de l’accessibilitat i l’eliminació de les barreres arquitectòniques a l’espai públic són un dels eixos d’actuació que es defineixen al Pla d’Acció 2010 i que es preveu dur a terme entre 2010 i 2011. Es tracta d’una actuació plurianual que recull, enguany, els treballs als principals eixos viaris de Castellar del Vallès. Així, s’adaptaran les voreres dels passos de vianants situats als carrers de Catalunya, Passeig, av. de Sant Esteve, Prat de la Riba, passeig Tolrà i Jaume I, i també s’adequarà una rampa adaptada que uneixi l’aparcament del tanatori amb aquest equipament.
Mentre que la modificació de l’accés al tanatori consistirà en la construcció d’una rampa pavimentada amb pendent del 8%, de 3 metres d’amplada i amb barana lateral, que connectarà l’aparcament amb la porta d’accés a l’equipament, els guals que s’habilitaran podran ser de diferents tipus en funció dels carrers on es col·loquin, i aniran acompanyats de la senyalització horitzontal adequada.
Cal assenyalar que un altre dels objectius d’aquesta actuació és connectar els diferents equipaments municipals a través d’itineraris a peu sense barreres arquitectòniques.
L’eliminació de barreres arquitectòniques es completarà aquest any amb la renovació de les voreres de diferents carrers de la vila. Així, s’ampliaran fins a 1,20 metres les voreres del costat esquerre, en el sentit de la circulació, dels carrers de Roger de Llúria i Sant Sebastià. En el primer cas, s’actuarà en 60 metres lineals, mentre que en el cas del carrer de Sant Sebastià l’actuació es durà a terme en 200 metres lineals. També es renovaran 44 metres lineals de la vorera dreta, en el sentit de la circulació, del carrer del Pont, en el tram entre el carrer del Molí i la ctra. B-124.
L’Ajuntament implantarà “Zones 30” a nou carrers de l’Eixample Vell
Castellar del Vallès durà a terme aquest 2010 una experiència pilot en diversos carrers de l’Eixample Vell, que limitaran la velocitat de circulació dels vehicles als 30 km/h. Les anomenades Zones 30, que ja s’apliquen amb èxit a d’altres ciutats catalanes, suposen una mesura de pacificació del trànsit, que té com a principals objectius reforçar la seguretat viària, reduir el risc d’accidents i evitar que alguns conductors utilitzin alguns carrers com a vies de pas per anar més ràpid.
L’Ajuntament implantarà les Zones 30 en un total de 800 metres lineals de carrers distribuïts geogràficament en tres àrees diferenciades: la que formen el carrer d’Agustina d’Aragó en la seva totalitat i els carrers d’Alí Bei, Aneto i Montseny (en els trams situats entre el carrer de Balmes i Jaume I); un segon sector format pels carrers del General Prim (entre Jaume I i Àngel Guimerà) i Lluís de Recasens; i finalment, el grup que uneix els carrers de Dr. Ferran, Joan Maragall i Verdaguer. Els carrers escollits tenen fonamentalment un trànsit de destinació, és a dir, que garanteix l’accés als seus habitatges, i no han de suportar un volum molt elevat de trànsit de pas.
Tant pel que fa a la senyalització horitzontal com a la vertical, les diferents vies presentaran una imatge homogènia que informarà els conductors de les característiques especials del carrer per on transiten. Així, cada Zona 30 comptarà amb diverses “portes d’entrada” que senyalitzaran l’accés amb pintura rugosa de color vermell i on s’indicarà que el límit de velocitat és de 30 km/h. A totes les cruïlles situades dins el seu àmbit d’influència, també hi haurà unes marques horitzontals que recordaran el límit de velocitat de circulació. Finalment, tots els carrers de la Zona 30 comptaran amb uns punts de sortida assenyalats també amb pintura rugosa i on s’indicarà el final de la restricció de velocitat.
La creació de les Zones 30 s’afegeix a d’altres mesures de pacificació del trànsit, com ara el projecte de camins escolars, la conversió d’un tram dels carrers de Sala Boadella i Montcada en carrers de vianants, la implantació d’una Zona 20 a la carretera de Sentmenat, l’adequació de diversos carrers del nucli antic com a zones de prioritat de vianants o la col·locació de passos de vianants elevats i de bandes horitzontals de reducció de velocitat. Totes aquestes mesures pretenen contribuir a aconseguir un municipi més segur i amable i, alhora, a reduir la contaminació acústica i ambiental a l’espai públic.
Cal recordar que l’ordenança de circulació viària estableix de forma general des de l’any 2005 que la velocitat màxima de circulació pels carrers del nucli urbà és de 40 km/h.
La ronda de Tolosa comptarà amb tres noves rotondes quan acabi el 2010
La ronda de Tolosa serà objecte aquest 2010 de la construcció de tres noves rotondes a les cruïlles amb els carrers de Països Baixos-Garrotxa, Barcelona-Solsonès, i Tarragona-Berguedà. Les noves rotondes tindran un diàmetre interior d’uns 26 metres, un diàmetre exterior d’uns 50 metres i unes illetes centrals construïdes amb pilones de material plàstic. A cadascuna de les rotondes s’habilitaran dos carrils per a vehicles, que seran de 4,5 metres d’amplada, i també una franja de seguretat de 3 metres.
Les actuacions inclouran modificacions de voreres i zones enjardinades, així com també de les instal·lacions d’enllumenat, recollida d’aigües i aigua potable i reg. Així mateix, es col·locarà nova senyalització vertical i es procedirà al pintat de la senyalització horitzontal.
Les noves rotondes donaran més fluïdesa al trànsit de la ronda i, a més, permetran reformular alguns dels accessos i sortides del municipi, especialment un cop la Generalitat construeixi la futura rotonda de la carretera B-124. Així, s’obrirà la possibilitat de reorganitzar el trànsit a través dels carrers del polígon industrial del Pla de la Bruguera, que connectaran les rotondes de la ronda de Tolosa amb la de la B-124.
Un cop finalitzi la construcció de les noves rotondes, s’hauran eliminat tots els creuaments semafòrics de la ronda de Tolosa, a excepció del que es troba situat al carrer Prat de la Riba i que connecta la Ronda amb l’Escola Sant Esteve.
La millora dels accessos a les entrades de les urbanitzacions de l’Aire-Sol-D i Can Font – Ca n’Avellaneda afavorirà la seguretat dels vehicles
Aquests dies, la Regidoria de Via Pública està duent a terme els treballs de remodelació de l’accés rodat a les urbanitzacions Aire-Sol D-El Balcó situat a la carretera de Sant Llorenç (B-124). La intervenció consisteix a rebaixar el carril de baixada de l’avinguda de l’Airesol, suavitzant el pendent del tram que connecta fins a la carretera, de manera que s’eviti que els vehicles freguin el paviment amb la seva part davantera.
La reforma també permetrà millorar la visibilitat dels conductors a la sortida de la carretera, fet que suposarà també la millora de la seguretat viària en aquest accés. Mentre durin les obres, el carril d’entrada i sortida de la urbanització es reduirà a una amplada de 3,50 metres d’amplada i el trànsit estarà regulat amb dos semàfors portàtils. D’altra banda, la parada de bus de l’avinguda de l’Aire-Sol desplaçarà uns 50 metres la seva ubicació. Les obres van a càrrec de l’empresa Moix Serveis i Obres SL i tenen un cost de 110.000 euros, IVA inclòs, que finançaran al 50% l’Ajuntament i el Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya.
També és previst realitzar aquest 2010 la reforma de l’accés a les urbanitzacions de Can Font i Ca n’Avellaneda, situat a la carretera de Terrassa (C-1415), amb l’objectiu de millorar la seguretat dels vehicles que entren i surten de la urbanització. En aquest sentit, s’eliminarà l’actual illeta en desús que hi ha a la cruïlla d’entrada a la urbanització. Aquest fet permetrà guanyar espai per generar un tercer carril central a la carretera, que complirà una doble funció: pels vehicles que procedeixin de Castellar, aquest carril permetrà fer el gir a l’esquerra per accedir a l’avinguda de Can Font, mentre que pels vehicles que surtin de la urbanització en direcció a Terrassa es tractarà d’un carril d’incorporació a la carretera. Pel costat de l’avinguda de Can Font, es crearan dues illetes que delimitaran les entrades i sortides de la urbanització. El projecte, que inclou la millora de la senyalització horitzontal i vertical i l’enjardinament de la zona, té un pressupost de 160.000 euros.