Castellar, present a la segona jornada de l'AMTU
Dijous 2 de març de 2006
L'Ajuntament de Castellar del Vallès va participar ahir a la segona jornada de l'Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU), que es va celebrar a Mataró. L'Ajuntament va estar representat per la tècnica de l'Oficina 21, Marina Muntada. El tema de la jornada era el d'Eines per a la mobilitat metropolitana: infraestructures i finançament. La sessió va comptar amb l'assistència d'unes 200 persones, entre alcaldes, regidors, tècnics de mobilitat i diverses personalitats relacionades amb el món del transport. La sessió va ser inaugurada pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal. Es va fer èmfasi en la necessitat d'equiparar el tractament financer que reben els transport inclosos en el contracte-programa subscrit entre l'administració de l'Estat i l'Entitat Metropolitana del Transport (EMT) i aquells que no ho estan. L'AMTU representa una població d'1,5 milions d'habitants. Per això, "necessitem entrar en aquest contracte pel volum de passatgers que mouen els ajuntament de l'AMTU", constata Muntada. Al llarg de la jornada, es van presentar diferents estudis que s'han fet sobre el transport públic i un informe dels costos de la integració tarifària. D'aquest estudi, es va extreure la conclusió que l'increment de viatgers provocats per la integració tarifària no és suficient per cobrir el dèficit en el transports dels ajuntaments membres de l'AMTU i que cal buscar noves fòrmules de finançament per compensar aquest dèficit."El transport urbà és deficitari però tots volem un estàndard de qualitat", ha apuntat Muntada, qui ha afegit que durant la jornada, es va parlar "d'aplicar un import finalista o bé considerar-ho com un servei bàsic com ara l'ensenyament o la sanitat". Al llarg de la sessió, es va parlar també de la necessitat d'un model ferroviari en xarxa, fomentant les vies transversals i els nodes de connexió. Per això, es va acordar que cal accelerar de la construcció de la línia ferroviària orbital per a corregir el dèficit d'infraestructures del transport públic a la segona corona metropolitana amb la disminució del número d'usuaris del transport privat. A la cloenda de la sessió, el Director general de Ports i Transports de la Generalitat, Esteve Tomàs, va destacar alguns dels fruits aconseguits de la col·laboració entre el Departament de Política Territorial i Obres Públiques i l'AMTU com els primers ajuts econòmics concedits al transport urbà de l'àmbit de la segona corona metropolitana, equivalents a 1,5 milions d'euros, i millores puntuals com les realitzades entre Castellar i Sentmenat o Castellar i Sabadell.