Les mancances en infraestructures viàries i transport públic centren la Jornada de Mobilitat organitzada per l'UGT
Dimarts 24 de maig de 2005
El dèficit d'infraestructures en un model territorial que separa, cada cop més, les zones de treball de les residencials, han centrat bona part de la Jornada de Mobilitat i Treball organitzada avui pel sindicat UGT a Castellar del Vallès. Més de 100 persones s'han aplegat a l'Auditori Municipal per conèixer les propostes dels experts, i debatre les possibles solucions al col·lapse generalitzat de les carreteres que dificulta enormement l'accessibilitat als centres de treball. L'alcaldessa de Castellar del Vallès, Montse Gatell, ha destacat en la inauguració de la Jornada "l'oportunitat extraordinària de realitzar aquesta sessió de treball a la nostra vila, ja que som un clar exemple de municipi de la regió primera que pateix un dèficit important d'infraestructures viàries i de serveis de transport públic". La vila compta, actualment, amb unes 800 empreses, uns 1500 treballadors autònoms i 6000 treballadors assalariats. Això, traduït en termes de mobilitat obligada per motius laborals provoca que la carretera B-124, que uneix Castellar i Sabadell, suporti un volum molt alt de desplaçaments. Davant d'aquest panorama, l'alcaldessa ha destacat la necessitat de "prioritzar una inversió en els municipis de la segona corona metropolitana". I és que, segons Gatell, les conseqüències d'una mobilitat externa caracteritzada pel col·lapse circulatori és perjudicial tant per les empreses, "per la seva pèrdua de competitivitat", com pels propis treballadors, que "perden qualitat de vida". Per la seva banda, el president de la Comissió Gestora de l'UGT del Vallès Occidental, Josep Sancristòfol, ha manifestat que "la mobilitat és una qüestió prioritària per l'UGT", i que s'ha escollit Castellar com a escenari de la Jornada ja que el municipi pateix "en pròpia pell el dèficit d'infraestructures de la comarca". El regidor de l'Àrea Econòmica de l'Ajuntament de Castellar, Jordi Permanyer, ha intervingut en la taula rodona sobre bones pràctiques en l'accessibilitat a polígons industrials. El regidor ha destacat que el nombre d'empreses al municipi s'ha triplicat en els últims dos anys i que existeix un 50% de mobilitat per raons laborals, ja que la meitat dels treballadors dels polígons industrials de la vila són del municipi i l'altra meitat, de fora. Permanyer també ha repassat les experiències engegades des del consistori per tal d'afavorir la mobilitat, com el programa Compartir Cotxe del web municipal, l'autobús urbà que arriba als polígons industrials o una nova ordenança fiscal d'aquest 2005, que ofereix una bonificació als empresaris que promoguin el transport col·lectiu dels seus treballadors. Permanyer també ha destacat la importància d'afavorir el teletreball, és a dir, "promoure el treball per objectius per tal de poder treballar, en part, des de casa i limitar, així, el nombre de desplaçaments". El regidor de l'Àrea Econòmica també ha demanat més implicació de sindicats i patronal per solucionar els problemes de mobilitat ja que són, ha dit, "els qui juguen un paper més actiu" i ha fet crida, també, a les empreses, perquè es "mentalitzin que han de trobar solucions al problema de la mobilitat". En la cloenda de la Jornada, el secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, ha destacat que el principal problema és el model territorial, que genera "una segregació entre les zones residencials, d'oci i els centres de treball, que provoquen que cada dia hi hagi més desplaçaments i més llargs". Nadal ha explicat que la mobilitat creix a Catalunya un 4,2% cada any i que, en els darrers anys, s'ha passat d'un 40 a un 70% de l'ús del vehicle privat. En aquest sentit, Nadal ha manifestat que "cal un nou model d'infraestructures del país que afavoreixi la transersalitat però que no oblidi la radialitat, que continua sent necessària". Suport a la proposta provisional d'eliminar el terer carril de la B-124 El Secretari de Mobilitat, Manel Nadal, també s'ha referit a les infraestructures viàries de Castellar i, en concret, a la carretera B-124 que connecta amb Sabadell. En aquest sentit, Nadal ha manifestat que "és molt important fer la Ronda Nord de Sabadell i que aquesta arribi el més a prop possible de Castellar, així com estudiar la proposta d'ampliar a 4 carrils la B-124, perquè això solucionarà molts problemes, ja que no s'haurà de travessar pel mig de Sabadell". Pel què fa a la proposta provisional d'eliminar el carril d'acceleració de la carretera B-124, entre el pont i la corba del Punt Blau en direcció Sabadell Castellar, a què es va comprometre el conseller de Política Territorial i Obres Públiques per tal de disminuir la sinistralitat en aquesta corba, Nadal ha manifestat que "és evident que hi ha un punt amb una sinistralitat molt gran, i si aquesta mesura provisional garanteix la vida de les persones, doncs ho tirarem endavant".