L'embaràs i l'infant en el primer any de vida centren la primera sessió de l'Aprenem a fer de pares
Dimecres 16 de febrer de 2005
Davant d'una vint-i-cinquena de mares, ahir a la tarda es va donar el tret de sortida al projecte Aprenem a fer de pares, una iniciativa organitzada per l'Ajuntament, la Diputació de Barcelona i l'Associació Catalana d'Atenció Precoç (ACAP), amb l'objectiu de donar informació i assessorament a les famílies amb infants de 0 a 3 anys. En la presentació del projecte, la regidora d'Ensenyament de Castellar del Vallès, Mireia Casamada, va manifestar la voluntat del consistori de donar eines als pares "per ajudar-los en la difícil tasca d'educar els seus fills". "No es tracta de dir com s'educa, perquè no hi ha un manual per això, sinó oferir diversos models perquè, davant de dubtes, els pares sàpiguen què fer i on adreçar-se", va afegir Casamada. El representant de l'Àrea de Benestar Social de la Diputació de Barcelona, Jordi Serra, va explicar que "es tracta d'una proposta en principi senzilla de tres taules rodones que intenten motivar a la reflexió del que és educar un fill o filla en els tres primers anys de vida". Finalment, el representant de l'ACAP, Enrique Lucini, va posar de manifest que "l'atenció precoç permet donar instruments per actuar amb més celeritat en cas que hi hagi algun signe d'alarma". Tot seguit, es va iniciar la primera taula rodona que portava per títol Embaràs i primer any de vida. La llevadora de l'ABS de Castellar, Assumpta Oliva, va parlar del control de l'embaràs. En aquest sentit, la llevadora va incidir en les diverses proves necessàries al llarg de l'embaràs, així com en la preparació pel part i la tornada a casa dels pares, sobretot novells, amb el seu fill o filla. De la seva banda, la neuropediatra de l'Hospital Parc Taulí de Sabadell, Isabel Lorente, va parlar del desenvolupament del nen o nena durant el primer any de vida. Lorente va parlar dels ítems que el nadó hauria de tenir apresos en cada trimestre del primer any de vida i va explicar que, en cas que es detecti alguna dificultat o retard en l'adquisició d'aprenentatges, seria un signe d'alerta que possiblement existeix una anomalia en el desenvolupament del nen. En aquest cas, ja sigui a través del pediatra, les llars d'infants o dels mateixos pares, s'hauria de consultar a un equip de detecció precoç per tal de conèixer si realment existeix algun retard en l'adquisició del llenguatge, la mobilitat, la socialització o el control cefàlic, entre d'altres. La propera taula rodona de l'Aprenem a fer de pares tindrà lloc el dimarts, 22 de febrer, a les 17.30h al CEIP Joan Blanquer i girarà entorn al desenvolupament dels infants fins als 2 anys de vida. Per facilitar l'assistència a la xerrada, tots els pares que ho desitgin, podran sol·licitar el servei de cangur gratuït trucant prèviament a la regidoria d'Ensenyament, 93 714 44 35, de 9h a 15h.