L’alcalde, Ignasi Giménez, va comunicar als membres del Consell que la mobilitat és el tema a treballar durant aquest curs
L’alcalde de Castellar del Vallès, Ignasi Giménez, va presidir ahir a la tarda la sessió de constitució del Consell municipal d’Infants d’aquest curs 2010-2011. Durant l’acte, que va comptar amb la presència dels 20 membres del Consell, tots ells alumnes de 5è i 6è de primària de les escoles de la vila, l’alcalde va comunicar als infants que enguany l’encàrrec que els planteja l’equip de govern tracta el tema de la mobilitat, sota el lema “Movem-nos per Castellar”.
En aquest sentit, Giménez va apuntar que l’encàrrec d’aquest any “ha de servir per incorporar el punt de vista dels infants a l’hora d’elaborar el Pla de Mobilitat Urbana del municipi”. L’alcalde va instar als nens i nenes que formen part del Consell a “fixar-vos en quins són els problemes que trobeu a l’hora de traslladar-vos d’un lloc a l’altre de Castellar, i a debatre amb els vostres familiars i companys sobre les propostes de millora que se us acudeixin”.
Tal com ja es va fer durant el curs passat, doncs, el Consell d’Infants tindrà la missió de canalitzar les opinions, idees, propostes o queixes dels infants de la vila per tal de fer-les arribar als adults i, en especial, a l’Ajuntament de Castellar. El programa de treball s’ha plantejat a partir de tres activitats que es duran a terme de forma bimestral entre els mesos de gener i maig.
Durant la primera, tots els nens i nenes de 5è i 6è del centres escolars de la vila hauran de treballar en grup diferents aspectes que s’estan treballant en el Pla de Mobilitat Urbana, com ara l’ús del transport públic i el privat, les barreres arquitectòniques o l’organització de l’espai públic. La segona activitat prevista pretén examinar els canvis que s’han produït els últims 30 o 40 anys en la mobilitat i en la manera de viure la ciutat. Aquesta anàlisi servirà per concretar propostes per millorar els hàbits de mobilitat. Finalment, durant la tercera activitat, els alumnes posaran en pràctica les diferents maneres de moure’s pel municipi per tal de veure els seus efectes positius i negatius. A més, es podran concretar propostes, algunes de les quals podran dur a terme els infants i d’altres que requeriran la intervenció de l’Ajuntament.
Durant el mes de maig, els representants del Consell d’Infants presentaran al Ple municipal un resum de tot el procés, i també les propostes finals.
Funcionament del Consell municipal d’Infants
El Consell municipal d’Infants és un òrgan de participació que pretén establir mecanismes participatius a disposició de la comunitat infantil, així com fomentar la cultura democràtica, de corresponsabilitat i presa de decisions en el municipi.
El Consell d’Infants es basa en diferents objectius: fer una ciutat també a mida dels infants, fomentar la seva participació en els afers de la ciutat, així com que els infants coneguin la ciutat, participin en la seva construcció, i hi gaudeixin. A més, el Consell també pretén educar en el joc democràtic, augmentant les competències dels infants a l’hora de pensar i argumentar, desenvolupar l’esperit crític, assolir responsabilitat amb els afers col·lectius, capacitat de compromís, i exercir el rol de representant. En aquest sentit, l’alcalde va voler fer veure als nens i nenes, durant la sessió de constitució del Consell, que “la vostra tasca és la mateixa que fem els regidors de l’Ajuntament: representar els interessos de la ciutadania, en el vostre cas, els interessos de tots els nens i nenes de Castellar”.
Tal com estableix el reglament del Consell, un alumne de cada aula de 5è i 6è de totes les escoles del municipi es reuniran un mínim d’una vegada cada dos mesos. Com a membres del Consell, s’encarregaran d’informar i de recollir propostes de l’alumnat de l’escola i de la comunitat educativa del seu centre. Les propostes que surtin del Consell es presentaran als regidors municipals en una sessió específica, i hauran de ser aprovades pel Ple en una sessió ordinària.
Cada nou curs, es renoven la meitat dels membres del Consell, en substitució dels alumnes que inicien l’ESO.